De Elisehof

Mindfulness

WAT IS MINDFULNESS?

Stress, zorgen, piekeren. Balanceren tussen werk, relatie, gezin en jezelf. De wetenschappelijke onderzoeksresultaten lijken veelbelovend voor Mindfulness als manier voor het om kunnen gaan met de problemen die het leven ons onvermijdelijk brengt. Ook toe aan leven in aandacht? Volg de officiële Mindfulnesstraining.

VliegerAandacht
Waar je aandacht is, daar ben je. We kennen allemaal ervaringen van volledig aanwezig zijn: de adembenemende zonsondergang, prachtige muziek of een andere intense ervaring. Onze geest is stil, we zijn één en al aandacht. We proeven de rijkdom van het moment.

Bewustzijn
Tegenwoordig hoor je de term Mindfulness regelmatig. In de Mindfulnesstraining hanteren we deze definitie: het opzettelijk, zonder oordeel bewust zijn van de huidige ervaring. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van automatische gedachten. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger. Dit kan helpen bij het vinden van een goede balans in je leven. Mindfulness is geen wondermiddel of snelle oplossing voor problemen, maar het kan je leren een manier te vinden op een gezondere manier om te gaan met uitdagingen.

Makkelijker omgaan met lastige momenten
Makkelijker omgaan met die momenten wanneer het niet gaat zoals je wilt, dat kan Mindfulness je leren. In de training oefen je met een aantal houdingskwaliteiten: niet-oordelen, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, aanvaarding en loslaten.

Keuze in plaats van automatische piloot
Laat je je meevoeren door de automatische piloot, het oude patroon van denken en doen? Of kun je dit moment bewust beantwoorden en open staan voor de ervaringen van het hier en nu: wat je nu ziet, hoort voelt of proeft. Mindfulness kan een keuze bieden tussen automatische reactie en bewuste respons.

Anders omgaan met gedachtepatronen
Vaker bewust zijn en een mildere blik. Beter je grenzen bewaken. Stressprikkels beter opvangen. Andres omgaan met gedachtepatronen die tot somberheid en angst leiden. Dit zijn een aantal veranderingen die je met het beoefenen van Mindfulness kunt gaan ervaren.