De Elisehof

Mindful kerst survival tips

Mindful kerst survival tips

Bijna het einde van het jaar. Voor velen tijd voor de feestdagen. Wat voor de een een feest is, is voor de ander behoorlijk stressvol.  Het kan er rond de feestdagen behoorlijk druk aan toegaan. Nog een cadeau kopen, wat trekken we aan, wat eten we, bij wie, met wie? En misschien zijn we alleen en voelen we ons bedrukt of bezwaard, juist nu. Een mogelijke ontspannen tijd verwordt zo al snel tot een enorme bron van stress! Hieronder vijf mindfulness tips en oefeningen om ook de feestdagen met aandacht door te brengen.

1. Eet mindful
Breng wanneer je eet heel bewust de aandacht naar de sensatie van het eten.  Probeer wanneer je een hap neemt de aandacht alleen op het kauwen en de smaak te richten. Eet langzaam, kauw goed en proef de verschillende smaken van elk gerecht. Chocolade bijvoorbeeld bevat al meer dan 300 verschillende smaken. Hoeveel verschillende smaken proef je in één blokje? Proef bitter, zoet, vanille, fruitig, of zelfs het verschil tussen de eerste en de laatste hap.

Wees je ook bewust van de geschiedenis van het eten op je bord. Van de grond waarop het eten verbouwd wordt tot de supermarktmedewerkers die het jou verkopen. Door hier aandachtig op te zijn kun je misschien een voorkeur ontwikkelen voor voedsel dat met zo min mogelijk leed is geproduceerd: slaafvrije chocolade, vers onbewerkt voedsel, vegetarische gerechten, enzovoorts. Oefen dankbaarheid voor eten dat je lichaam voedt en je geest blij maakt.

2. Respecteer je lichaam
Voel de sensaties van je lichaam en hoe het reageert op je omgeving en verschillende stimuli. Stop met eten wanneer je lichaam protesteert, drink niet zoveel dat je morgen als wraak van je lichaam een kater krijgt. Waar raak je gestrest van? Wat speelt er in je geest af? Voel hoe je zit, hoe je loopt. Verken het lichaam en voel waar bijvoorbeeld spanning zit. Welke gedachten  zouden dit kunnen veroorzaken? Haal een paar keer diep adem wees je beuwst van het lichaam, gedachten, gevoelens en kijk of je wat spanning los kan laten.

3. Echt aanwezig zijn
Vergeet dure cadeaus en het commerciële aspect van de feestdagen. Wanneer je in het moment leeft en aanwezig bent met je dierbaren, dan ben je een geschenk voor je omgeving. Wees aanwezig en luister echt naar wat je geliefden je te vertellen hebben. Neem de tijd om rustig met eventuele kinderen te spelen, wees een luisterend oor voor die ene tante, en toon echt interesse in hun belevingswereld, hoe ver die ook van de jouwe afstaat. Deze cadeaus gaan nooit kapot. En ben je alleen, geef jezelf dan een luisterend oor, wees vriendelijk en mild voor jezelf, luister naar wat jouw behoeften zijn.

4. Ga naar buiten
Wandelen is een heerlijke en gezonde manier om wat van die overvloed aan calorieën te verbranden én een prachtige kans om mindfulness te beoefenen. Haal diep adem en snuif de frisse lucht in. Regent het of schijnt de zon? Luister naar de druppels water op je paraplu, het gefluit van de vogels en de geluiden van je omgeving, of je nu in de stad of in de natuur bent. Voel de wind, regen of zon op je huid. Zet elke stap heel bewust, voel hoe je loopt. Geniet van speelse momenten zoals in plassen stampen of op krakende blaadjes trappen en glimlach.

5. Geniet van de stilte
Tussen alle drukte door is het heerlijk om even een stil plekje voor jezelf op te zoeken. Zet de tv, computer, tablet of telefoon even helemaal uit en ga in een ontspannende houding zitten of liggen. Adem in en uit en geniet van dit moment. Het hoeft niet lang te duren, 5 minuten is al heel verkwikkend voor je geest.

Geniet ook van de stilte in je gesprekken. Vaak leggen we onszelf veel druk op om te praten en iets indrukwekkends of nuttigs te zeggen in een gesprek, terwijl de andere partij misschien wel veel meer heeft aan een écht luisterend oor. Wees stil en luister zonder te oordelen of advies te geven. Geef ook de ander de ruimte om stil te zijn en daardoor beter inzicht te krijgen in zijn of haar eigen emoties of gedachten. Soms hoef je in een goed gesprek geen woord te zeggen, alleen maar liefdevol aanwezig zijn, waardoor de ander het zelf kan ontdekken.

Boven alles wens ik jullie een liefdevolle, vredige en aandachtige kerstperiode en een Mindful 20016!